Školní vzdělávací program

„Cestou necestou“

Trojí cestou můžeme dojíti k moudrosti: za prvé cestou přemýšlení, cestou to nejušlechtilejší, za druhé cestou napodobování, cestou to nejlehčí, a za třetí cestou zkušenosti, cestou to nejtěžší.“ (Konfucius)

deti

Naše cesta je vést dítě k tomu, aby bylo:

C - citlivé

E - empatické

S - spokojené a samostatné

T - trpělivé

A - aktivní a asertivní

Náš vzdělávací program jsme nazvali „Cestou necestou“. V blízkosti MŠ je mnoho cest a cestiček, které krůček po krůčku povede děti především k touze za poznáním. Vytvořili jsme si ho proto, aby nabízel širokou škálu možností, jak s dětmi pracovat, jak přirozenou formou poznávání, prožívání, hledání a srovnávání dojdou děti cestou i necestou k  novým znalostem a zkušenostem.

Naší vizí je fungující přirozená návaznost na výchovu v rodině a spolupráce s ní, což povede k rozvoji spokojeného a vyrovnaného dítěte, které školu navštěvuje s radostí. Věříme, že s úsměvem jde všechno lépe a pokud se k nám do školy budou děti každý den těšit, cestami a cestičkami přicházet a odcházet s úsměvem, budeme vědět, že naše práce má smysl. Chceme mít školu hrou a zábavou podporující rozvoj všestranných schopností a talentu dětí.

 

Spokojenost dětí a jejich rodičů = radost a pohoda v MŠ.

 

Cíle naší MŠ

Uvědomujeme si, že některé cíle jsou dlouhodobé, prolínají se celým životem mateřské školy.

  • Rozvíjet osobnost dítěte a jeho prosociální chování
  • Vést děti ke zdravému životnímu stylu
  • Prohlubovat u dětí kladný vztah k životnímu prostředí, k živé i neživé přírodě
  • Při vzdělávání zařazovat krátkodobé i dlouhodobé projekty
  • Sledovat rozvoj a osobní vzdělávací pokroky u dětí
  • Zaměřit se na vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
  • Zapojit aktivně rodiče do spolupráce a činností MŠ
     

 K naplnění těchto cílů v naší MŠ si děti osvojují klíčové kompetence takto:

Kompetence k učení

  • pokusy, experimenty, práce s lupou, globusem, mapou, s knihami, pohledy, fotografiemi, encyklopediemi
  • návštěvy divadel, koncertů, výstav
  • exkurze
  • zpěv, přednes, reprodukce textu
  • řešení labyrintů, hádanek
  • práce s tabulkami LOGICO
  • hodnocení své práce, práce druhých
  • vystavení své práce
  • spolupráce na výzdobě MŠ

Kompetence k řešení problémů

  • stanovení třídních pravidel, snaha o jejich dodržování a upozornění na jejich porušování – děti se učí nést přirozený důsledek svého jednání
  • sdělování prožitků v ranním kruhu, v individuálních rozhovorech i při námětových, dramatických, smyslových hrách
  • využívání konstruktivních stavebnic, pokusů, experimentů, rady a vzájemná pomoc mezi sebou - kooperace
  • samostatná volba postupu při manipulaci s předměty
  • řešení úloh v pracovních listech
  • hraní společenských her
  • uklízení po sobě a vědomí, že každá hračka, věc má své místo
  • nebát se vyzkoušet neznámou činnost
  • vědomí, že i snaha bude oceněna

Komunikativní kompetence

  • vyjádření svých názorů a myšlenek v ranním kruhu
  • vyjádření svých pocitů, dojmů
  • vyřízení vzkazů
  • prohlížení knih, diskuse nad encyklopediemi, časopisy
  • seznamování se s písmeny - vyhledávání, opisování, skládání
  • vzájemná pomoc – při hrách, činnostech i sebeobsluze
  • zpěv, přednes, dramatizace

Sociální a personální kompetence

  • samostatný výběr z nabízených činností
  • přijímání přirozeného důsledku za své jednání
  • vytváření pravidla společného soužití - upozornění na jejich porušování
  • seznámení s možným nebezpečím od neznámých osob
  • samostatné rozhodnutí, zda se do činnosti zapojí nebo ne
  • respektování odlišností mezi sebou (národnosti, temperamentu…)
  • učení se úctě k dospělým, ke stáří i k sobě samým
  • učení se omluvit, když někomu ublíží

Činnostní a občanské kompetence

  • hodnocení práce své i ostatních, vzájemné ocenění, poděkování, neničení výtvorů a práce druhých
  • samostatný výběr pomůcek, hledání postupů při plnění úkolů, spolupráce ve skupinách, rozdělení si rolí při hře i jiných činnostech
  • výběr činnosti, rada s kamarádem, požádání o pomoc
  • střídání rolí při společné hře
  • naslouchání ostatním a respektování názoru druhého
  • částečná sebeobsluha při jídle ve třídě
  • společná oslava narozenin, svátku  

Přidáno 11. 8. 2016, autor: J4W Admin

Poslat známému Poslat na e-mail   tisk Tisknout   ↑ Nahoru