Školní vzdělávací program
CESTY K POZNÁNÍ
CESTIČKA, CESTA, VEDE VEN Z MĚSTA,
NA LOUKU, DO LESA, POD MODRÁ NEBESA.
Naší společnou cestou je vedení dítěte k tomu, aby bylo:
C - citlivé
E - empatické
S - spokojené a samostatné
T - trpělivé
A - aktivní a asertivní
Náš vzdělávací program jsme nazvali CESTY K POZNÁNÍ. V blízkosti MŠ je mnoho cest a cestiček, které krůček po krůčku povedou děti především k touze za poznáním.Vytvořili jsme si ho proto, aby nabízel širokou škálu možností, jak s dětmi pracovat, jak přirozenou formou poznávání, prožívání, hledání a srovnávání dojdou děti cestou i necestou k novým znalostem a zkušenostem.
Naší vizí je fungující přirozená návaznost na výchovu v rodině a spolupráce s ní, což povede k rozvoji spokojeného a vyrovnaného dítěte, které školku navštěvuje s radostí. Věříme, že s úsměvem jde všechno lépe a pokud se k nám do školy budou děti každý den těšit, cestami a cestičkami přicházet a odcházet s úsměvem, budeme vědět, že naše práce má smysl. Chceme mít školu hrou a zábavou podporující rozvoj všestranných schopností a talentu dětí
Spokojenost dětí a jejich rodičů = radost a pohoda v naší MŠ.
Cíle naší MŠ
- Osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost
- Rozvíjení dítěte a jeho schopnosti učení
- Získání osobní samostatnosti
Dílčí cíle, které považujeme za důležité:
- Budování komunikace mezi rodinou a školou, která vede k vzájemnému pochopení a shodě ve výchově a vzdělávání
- Rozvoj řečových aktivit
Aktivity: vzájemná komunikace, rozhovory
jazykové chvilky
četba pohádek
projekt Celé Česko čte dětem
recitace, zpěv
divadelní představení
- Péče o zdraví a tělesný rozvoj
Aktivity: spontánní aktivity ve třídě i venku
tělovýchovné chvilky
1x týdně TV aktivita a aerobic
plavání, bruslení, solná jeskyně
preventivní chvilky o zdraví
projekt Se sokolem do života
- Budování zájmu o životní prostředí
Aktivity: vycházky do přírody
pokusy a experimenty
ekologické programy
naučné programy o přírodě
K naplnění těchto cílů v naší MŠ si děti osvojují klíčové kompetence takto:
Kompetence k učení
- pokusy, experimenty, práce s lupou, globusem, mapou, s knihami, pohledy, fotografiemi, encyklopediemi
- návštěvy divadel, koncertů, výstav
- exkurze
- zpěv, přednes, reprodukce textu
- řešení labyrintů, hádanek
- práce s tabulkami LOGICO
- hodnocení své práce, práce druhých
- vystavení své práce
- spolupráce na výzdobě MŠ
Kompetence k řešení problémů
- stanovení třídních pravidel, snaha o jejich dodržování a upozornění na jejich porušování – děti se učí nést přirozený důsledek svého jednání
- sdělování prožitků v ranním kruhu, v individuálních rozhovorech i při námětových, dramatických, smyslových hrách
- využívání konstruktivních stavebnic, pokusů, experimentů, rady a vzájemná pomoc mezi sebou - kooperace
- samostatná volba postupu při manipulaci s předměty
- řešení úloh v pracovních listech
- hraní společenských her
- uklízení po sobě a vědomí, že každá hračka, věc má své místo
- nebát se vyzkoušet neznámou činnost
- vědomí, že i snaha bude oceněna
Komunikativní kompetence
- vyjádření svých názorů a myšlenek v ranním kruhu
- vyjádření svých pocitů, dojmů
- vyřízení vzkazů
- prohlížení knih, diskuse nad encyklopediemi, časopisy
- seznamování se s písmeny - vyhledávání, opisování, skládání
- vzájemná pomoc – při hrách, činnostech i sebeobsluze
- zpěv, přednes, dramatizace
Sociální a personální kompetence
- samostatný výběr z nabízených činností
- přijímání přirozeného důsledku za své jednání
- vytváření pravidla společného soužití - upozornění na jejich porušování
- seznámení s možným nebezpečím od neznámých osob
- samostatné rozhodnutí, zda se do činnosti zapojí nebo ne
- respektování odlišností mezi sebou (národnosti, temperamentu…)
- učení se úctě k dospělým, ke stáří i k sobě samým
- učení se omluvit, když někomu ublíží
Činnostní a občanské kompetence
- hodnocení práce své i ostatních, vzájemné ocenění, poděkování, neničení výtvorů a práce druhých
- samostatný výběr pomůcek, hledání postupů při plnění úkolů, spolupráce ve skupinách, rozdělení si rolí při hře i jiných činnostech
- výběr činnosti, rada s kamarádem, požádání o pomoc
- střídání rolí při společné hře
- naslouchání ostatním a respektování názoru druhého
- částečná sebeobsluha při jídle ve třídě
- společná oslava narozenin, svátku
Aktualizováno 16. 9. 2024