Jak usnadnit dítěti vstup do mateřské školy?

vláček

„Adaptační program“ 

Charakteristika:

Vstup do mateřské školy je pro dítě i jeho rodiče velkou životní událostí. Každý z nich ji prožívá různým způsobem. Tato změna přináší spoustu nových zážitků a pocitů, se kterými se obě strany musejí vypořádat a přizpůsobit se jim. U dítěte především záleží na jeho věku, jeho dovednostech a sociální zralosti. Jinak je tomu u tříletého dítěte, jinak u předškoláka.

Pro dítě nastane čas odloučení od nejmilejší osoby, vstup do neznámé budovy, třídy, seznámení s novými lidmi (učitelkami, provozními zaměstnanci), kamarády a přizpůsobení se novému režimu dne. Dítě se musí naučit komunikovat s učitelkou – novou autoritou, respektovat pravidla a kamarády. Každé dítě na tyto změny reaguje individuálně. Některé pláčem, jiné vzdorem, jiné se zapojí bez větších problémů. Pláč je přirozeným projevem dítěte, které se brání odloučení od rodičů a zpravidla přichází v prvních dnech. U jiných dětí se toto plačtivé období objevuje po několika dnech i týdnech.

Proto je třeba, aby rodiče byli trpěliví a podpořili své dítě v této důležité životní etapě.

Cíl:

  • Usnadnit dítěti vstup do mateřské školy
  • Zkrátit adaptační období
  • Spolupracovat s rodinnými zástupci

Podpora programu:

Jak mohou rodiče dítěti pomoci:

  • Chodit s dítětem mezi jiné děti ještě před nástupem do mateřské školy. Navštívit jinou maminku na mateřské dovolené, docházet do centra pro rodiče, hrát si s jinými dětmi na pískovišti, hřišti.
  • Nechat dítě na určitou dobu u jiné osoby, aby se postupně sociálně „otužovalo“. Třeba u babičky, tety, kamarádky.
  • Zaměřit se na dovednosti sebeobsluhy. Nechat dítěti dostatek času na oblékání, svlékání, obouvání, hygienu, stravování, uklízení věcí a hraček.
  • Posilovat dětské sebevědomí. Nikdy ho školkou nestrašit! Ujistit ho, že případným jeho obavám rozumíte. Podpořit ho, že vše zvládne.
  • Dávat dítěti do mateřské školy něco důvěrného – plyšovou hračku, svoji fotografii.
  • Vodit dítě do mateřské školy ve stejný čas a také ho ve stejnou hodinu vyzvedávat. Používat konkrétní údaje – „přijdu pro tebe po obědě, po spaní“. Ne jen brzy, za chvilku.
  • Rozloučit se krátce. Neprotahovat předávání dítěte. Někdy totiž rozloučení představuje větší problém pro rodiče než pro dítě.
  • Plnit své sliby. Když řeknete dítěti, že přijdete po obědě, měli byste přijít!
  • Buďte si vědomi, že děti jsou velmi citlivé. Poznají vaše obavy i strach. Pokud se vy zbavíte své úzkosti, zbavíte úzkosti i své dítě. Případně volte jiný způsob. Například dítě do mateřské školy může odvádět jiná osoba, která má s tím menší problém (tatínek, babička, dědeček…).
  • Neslibovat dítěti odměny předem. Dítě se vyrovnává se stresem a vy mu další přidáváte. Strach z toho, že selže a odměnu nedostane. Pokud den proběhne v pohodě, dítě pochvalte, odměňte drobností, nebo nějakou dobrotou. Pozor na materiální odměny, které se mohou stát pravidlem!
  • Buďte trpěliví a citliví. S dítětem si vyprávějte, co se v mateřské škole událo, co se nového naučilo. Chvalte dítě, jak je šikovné a jak se zapojuje do aktivit a činností.
  • Ujistěte dítě, že ho do školky neodkládáte! Vysvětlete mu, že je máte rádi a že do školky nechodí proto, že na něj nemáte čas. Každý má své povinnosti. Vy práci a vaše dítě školku.
  • Komunikujte s učitelkou. Možná se dozvíte, že po náročném odloučení se dítě okamžitě uklidnilo a spokojeně si hrálo. Komunikujte při odchodu z MŠ! Dítě je již klidnější.
  • Promluvte si s učitelkou o případné postupné adaptaci. Můžete si jít s dítětem do třídy hrát, pobýt kratší dobu.

 

Hodně trpělivosti a pohody Vám přeje zástupkyně ředitelky Mgr. Ivana Chalupníková.

Aktualizováno 15. 11. 2024

tisk Tisknout   ↑ Nahoru